Eenduidige patiënteninformatie over atriumfibrilleren helpt patiënt en zorgverlener

Regio Amersfoort-Eemland

Atriumfibrilleren – Patiëntenvoorlichting – Patiënteninformatie – Transmurale afspraken – Communicatie
RTA AF (2022)

In het kort

Hoe patiënteninformatie te verbeteren vormt onderdeel van een project dat zich richt op het opportunistisch screenen op atriumfibrilleren (AF) en de implementatie van de Regionale Transmurale Afspraken (RTA) voor atriumfibrilleren.

Wie zijn er bij betrokken?
  • Projectleider AF Eemland
  • Kaderhuisartsen en cardioloog
  • Communicatiemedewerkers
  • Cliëntenraad
  • Stafmedewerkers
Stappenplan:
  • Verzamelen van de bestaande patiëntbronnen over atriumfibrilleren door projectleider, kaderhuisarts en cardioloog.
  • Kaderhuisarts en cardioloog beoordelen de informatie op kwaliteit, betrouwbaarheid en leesbaarheid.
  • De bronnen worden voorgelegd aan andere zorgprofessionals, communicatiemedewerkers en cliëntenraad.
  • De projectleider selecteert uiteindelijk de meest relevante en betrouwbare bronnen.
  • Het brondocument wordt getoetst bij patiënten om te beoordelen of de aangeboden informatie aansluit bij hun voorkeuren.
  • Het uiteindelijke product (met bronverwijzingen) kunnen zorgprofessionals aan hun patiënten meegeven of nasturen.
Inspiratie

“Door samen te bepalen welke informatie wanneer wordt aangeboden vanuit de zorgprofessionals, weet je beter wat de voorkennis is van de patiënt die voor je zit.” – Fenna Janssen

Tips & tricks
  • Het vroeg betrekken van verschillende zorgprofessionals is cruciaal. Het zorgt voor bredere input en een groter draagvlak bij de implementatie van de informatiebronnen.
  • Het verzamelen van input van verschillende stakeholders, zoals zorgprofessionals en patiënten, zorgt voor een meer gedegen en bruikbare set informatiebronnen.
  • Er zijn hele goede informatiebronnen. Vaak is het niet eens nodig om deze zelf te ontwikkelen. Zie hiervoor de documenten onder het kopje ‘handige documenten’.
  • Het testen van de geselecteerde bronnen bij patiënten helpt om te garanderen dat de informatie begrijpelijk, relevant en passend is bij hun belevingswereld. Dit voorkomt dat er te ingewikkelde of onpraktische informatie wordt gedeeld.
  • Het is beter om een klein aantal zeer betrouwbare en toegankelijke bronnen te selecteren dan een grote hoeveelheid informatie die patiënten overweldigt. ‘Less is more’ als het gaat om patiëntenvoorlichting.
Meer informatie
Contactpersoon

Meer weten? Neem contact op met:
Maxime Wiegerinck, Beleidsadviseur Harteraad

Fenna Janssen, Projectleider AF Eemland